Parkeringsnorm

Billede af parkeringsplads

Parkeringsnorm for Vejle, Midtbyen (rammeområder 1.1)

Åben-lav bolig

2 p-pladser

Tæt-lav bolig

2 p-pladser

Etagebolig/erhverv 0 - 50 m²

0,5 p plads

Etagebolig/erhverv 50 – 85 m²

1 p-plads

Etagebolig/erhverv 85 – 120 m²

1,5 p-plads

Etagebolig over 120 m²

2 p-pladser

Fællesparkering i boligområder

1,5 plads

Erhverv 120 - 150 m²

2 p-pladser

Erhverv > 150 m²

1 pr 50 m²

Anden anvendelse

1 pr. 50 m2

Offentligt formål

Fastsættes i hvert enkelt tilfælde under hensyntagen til anvendelsen

Parkeringsnorm uden for midtbyen som defineret ovenfor.

Åben-lav bolig

2 p-pladser

Tæt-lav bolig

2 p-pladser

Etagebolig

1 p-plads

Fællesparkering i boligområder

1,5 plads

Anden anvendelse

1 pr. 50 m2

Offentligt formål

Fastsættes i hvert enkelt tilfælde under hensyntagen til anvendelsen

Erhverv

Fastsættes i hvert enkelt tilfælde under hensyntagen til anvendelsen

Parkeringsnormen er differentieret ift. at imødekomme det forventede reelle behov. Det betyder f.eks. at anvendelsen, bygningstypologien og lejlighedsstørrelser har forskellige krav ift. p-norm. I boligområder vurderes fællesparkering at være mere fleksibel og give bedre udnyttelse af pladserne end privat parkering på den enkelte grund, hvorfor man kan reducere antallet af udlagte pladser og bruge arealet til andre formål. Desuden tænkes der i alternative grønne mobilitetsformer som f.eks. mobilitetshubs, ladestandere og delebiler, samt udnytte muligheder for dobbeltudnyttelse af parkeringsarealer i Vejle by.

I lokalplaner for Vejle bymidte og centerområder er der mulighed for dobbeltudnyttelse af p-pladser ved større samlede projekter, hvor det kan dokumenteres, at der er mulighed for dobbeltudnyttelse af parkeringskapaciteten. Dobbeltudnyttelse af en p-plads betyder, at forskellige funktioner i lokalplanområdet kan dele parkeringspladserne, fordi de har forskellige parkeringsbehov på forskellige tidspunkter af døgnet. Dobbeltudnyttelse kan frigive arealer, der kan udnyttes til andre formål. Større samlede projekter, hvor det kan vurderes, om p-pladser kan dobbeltudnyttes, vil typisk bestå af boliger kombineret med funktioner med overvejende parkeringsbehov i dagtimerne som f.eks. liberale erhverv, offentlige formål og udvalgs- og dagligvarebutikker.